Ricardo Guillén

View Original

Hur bemöter man motstånd?

"Hur hantera motstånd i en organisation?"

Motstånd mot förändringar.
Motstånd mot sammanslagningar.
Motstånd mot transformationer.
Motstånd mot jämlikhets- och likabehandlingsinsatser.

Osv.

Jag hör frågan ofta, och mitt svar är nog ett annat än det du lär få höra hos andra.

⭐⭐⭐

Problemet är inte de människor du tänke gör motstånd, utan börjar ögonblicket då du ställer frågan.

Om du vandrar runt i världen och projicerar på människor att de “gör motstånd”, så kommer du få rätt.

⭐⭐⭐

Att någon “gör motstånd” är en tolkning. Det beskriver m.a.o. inga konkreta händelser. Säger inget om vad någon säger eller gör.

Köper du det?

Om du vill få annorlunda resultat, så behöver du bli medveten om att detta är din tolkning, och att den bidrar till just det du inte vill.

Så hur vill du göra?

För mig har det här funkat:

människor säger och gör saker, därför att de har längtor som de försöker möta på de sätten de känner till.

Ibland är deras ord och val inte alls de som hade hjälpt mig. Ibland tror jag inte ens att det är det bästa för dem själva.

Men om jag vill bidra till hållbar förändring, så behöver jag vara genuint nyfiken på vad de längtar efter, som de försöker tillgodose genom att säga nej.

Kan det vara autonomi? Värdighet? Trygghet? Respekt?

Och det är min inbjudan till dig.

Kan du connecta till de längtor som deras "nej" syftar till att möta?

Inte som en transaktion, eller "tricks" som du provar på ytan för att se om du sedan kan få som du vill.

Du behöver skifta till ett synsätt där dessa människor är dina allierade. De försöker ge dig viktig information om allt din förändring behöver ta i beaktning, om du vill att den blir hållbar på riktigt.

Du har inte råd med medarbetare vars själ har lämnat kroppen, så var tacksam för att de säger ifrån. Och se till att själv vara flexibel med ditt favoritsätt, även om du håller hårt i din egna längtan.

Kan du det, då finns det utrymme att gå in i ett utforskande samtal där ni turas om att ta varandras perspektiv, så att ni tillsammans hittar de strategier som möter allas behov, och inte bara de du har i kikaren.